Publicaties

Uzelf, uw team of uw organisatie helpen verbeteren is voor ons het mooiste werk dat er is. Iedere dag komen we op interessante plekken en ontmoeten we bijzondere professionals. Onze ervaringen, inzichten en tips binnen ons vakgebied delen we graag met u.

Verbouwen & Verhuizen

In dit MBB essay neemt Roland van Wegberg de lezer mee in een analogie tussen verhuizing & verbouwing enerzijds en de implementatie van Lean Operational Management binnen Schiphol anderzijds. Business-situaties en thuissituaties vertonen vaak in essentie veel overeenkomsten.

MBB Essay Roland van Wegberg (PDF)

Was de Brexit te voorspellen?

Groot Brittannië stapt uit de Europese Unie, voor velen kwam dit als een verrassing, omdat de opiniepeilingen andere uitkomsten lieten zien. Waarom zaten de peilingen er naast en hoe had het onderzoek wel opgezet moeten worden?

Artikel Marcel Suszka (PDF)

Elke dag een stapje beter

Vanaf morgen met verbeteren aan de slag. ‘Mijn collega’s hebben allemaal heel goede ideeën, maar hoe maken we deze ideeën werkelijkheid?’ ‘Dit probleem staat al een jaar op ons lijstje, maar het lukt ons niet echt om het aan te pakken’. ‘Iedereen doet het werk op zijn/haar manier, maar wat is nu de beste manier […]

Artikel Ilse Schram (PDF)

Stoppen met foplossingen!

Weg met symptoombestrijding. Je wilt ’s ochtends vroeg wegrijden met je camper om er dan achter te komen dat het niet lukt om de kabel voor de elektriciteit uit de hook-up te verwijderen. Terwijl vriendlief op zoek gaat naar iemand met gereedschap, neem ik even de tijd om het euvel te inspecteren.

Artikel Ilse Schram (PDF)

Structuur en koppeling zijn de vijand van flexibiliteit

Structuur is het toverwoord om overzicht te houden. Organisaties worden ingedeeld in afdelingen, afdelingen in teams en teams bestaan uit medewerkers met verschillende taken en aandachtsgebieden. Vervolgens koppelen we taken graag direct aan teams of zelfs medewerkers.

Artikel Tim de Werdt (PDF)

Fitten van kansverdelingen

Iedere Green Belt kent dit probleem Er past geen enkele kansverdeling. Hoe moet ik nu de procesprestatie bepalen? Om de procesprestatie van een proces op een bepaalde parameter (CTQ) te kunnen bepalen, worden metingen uitgevoerd. Op basis van deze metingen probeer je een kansverdeling te vinden die de data voldoende goed beschrijft.  

Artikel Martin Goedhart (PDF)

Van continu verbeteren een routine maken

Hoe houden we het verbeteren vast? De afgelopen periode stelden klanten mij regelmatig de vraag: hoe houden we het verbeteren nu vast? Een goede vraag want als de verbetering niet standhoudt, vervallen we weer terug in de oude werkwijze met bijbehorende resultaten.

Artikel Ilse Schram

Hoe objectief is objectief?

Er is een groot verschil tussen een mening en het juist vaststellen van een feit. Een mening is een subjectief oordeel, afhankelijk van de gene die de mening geeft. Een objectief oordeel is niet afhankelijk van de persoon. Iedereen die capabel wordt geacht het feit te kunnen beoordelen, komt in dezelfde situatie tot hetzelfde oordeel.

Artikel Martin Goedhart

Lean Six Sigma of Shainin based Problem Solving?

Veel organisaties steken tijd en energie in continu verbeteren. Naast Lean worden ook veel technieken uit de Six Sigma aanpak gebruikt. De weg om tot de grondoorzaak van procesproblemen te komen is daarbij vaak langdurig.

Artikel Tim de Werdt

Implementatie zonder continu verbeteren faalt

Waarom leveren grote strategische projecten binnen organisaties zelden op wat vooraf werd beoogd? Dit ligt niet alleen aan de uitvoering van het project, maar ook aan de mate waarin de organisatie in staat is continu te verbeteren.

Artikel Martin Goedhart

Aan de lopende band schrijven en verbeteren.

Nog steeds wordt flow gezien als iets wat uitsluitend te realiseren is in een productieomgeving. In service- en administratieve processen wordt vaak aangenomen dat de variantie in bewerkingstijd, maar ook de variatie tussen aanvragen te groot is om flow te creëren, laat staan one piece flow.

MBB essay van Tim de Werdt.

Zoals bij de timmerman thuis?

Kijken we voldoende naar onze eigen processen? Of gaan we in de vaart der volkeren door met de dingen die we altijd doen? Vaak is het antwoord op de eerste vraag “nee” en rechtvaardigt dit de aanwezigheid van een procesverbeterings-programma zoals een Lean Six Sigma programma.

MBB essay van Mariska Kooi