Skip to content

Wat is Six Sigma?

Wat is Six Sigma?

Six Sigma staat voor foutloze processen die producten en diensten opleveren die voldoen aan de wensen van de klanten. De Six Sigma methode is een gestructureerde methode om processen te verbeteren. Gedegen analyse op basis van feiten en metingen staat centraal. 
In de definitie fase bepaal je de klantwensen en maak je de klantwens meetbaar. In de meetfase meet je in hoeverre aan deze klantwens wordt voldaan. Met andere woorden, hoe groot is de kans dat een product of dienst niet aan de wensen van de klant voldoet (een defect)? De kwaliteit van het proces kun je nu in een getal uitdrukken (foutpercentage of sigma niveau). Door middel van een grondige kwantitatieve analyse worden de grondoorzaken van deze defects in de processen opgespoord. Vervolgens bedenk je samen met de medewerkers oplossingen voor de grondoorzaken. Na akkoord op het verbeterplan, implementeer je de verbeterpunten. Het verbeterde proces borg je middels goede procesbeschrijvingen en werkinstructies. Daarnaast zorg je ervoor dat er regelmatig wordt gemeten of de oorzaken nog onder controle zijn. Als de oorzaken onder controle zijn, is de uitkomst van het proces goed en is de klant tevreden. Uiteraard toon je dit aan met feiten en cijfers.
Met Six Sigma kun je processen doorgronden, verbeteren, beheersen en daarmee een topprestatie voor de klant garanderen.

ProjectsOne kan Six Sigma trainingen aanbieden op alle niveau’s van Yellow Belt tot Master Black Belt.

085 – 2012161            info@projectsone.nl

Sign Up and Start Learning